Ämne värt uppmärksamhet

Dagens starkaste citat hittar jag i Svd: 

”Jag fick träffa henne senare på dagen. De hade gjort i ordning henne. Hon var trasig, men det såg ut som om hon sov. När jag tog hennes hand och inte fick något svar – det är det svåraste jag gjort i hela mitt liv.”

Det är Björn som berättar om hur han 24 år gammal förlorade sin då 21-åriga flickvän i en krock med en drogpåverkad förare. Deras bil for 24 meter bakåt i kollisionen …

Av alla tragedier måste ändå trafikolyckor orsakade av rattfylleri – oavsett om det det är alkohol eller droger som ligger bakom – höra till de allra onödigaste. Men rattfylleri kan också vara någonting hänsynslöst, den som medvetet kör berusad utsätter också medvetet sig själv och andra för fara.

Rattonykterhet kan säkert motverkas bättre med hjälp av ny teknik som möjliggör storskaliga kontroller i t.ex. hamnar, som Svd berättar om. 

Men ingen teknik i världen kan ersätta vikten av eget ansvar – och ansvarstagande för andra. 

I detta ansvar för andra ingår också möjlighet till bra behandling för människor som har problem med alkoholen. Det räcker inte att fördöma – det gör det f.ö. sällan – den som är beroende behöver stöd för att komma från sitt beroende. 

Det hedrar Björn att han berättar sin historia, det ger verkligen ökad medvetenhet om frågan.

